Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Onlangs vond de boeklancering plaats van het nieuwe handboek voor docenten, Meaningful Assessment in Interdisciplinary Education. Deze publicatie, waarin 20 voorbeelden uit het hoger onderwijs centraal staan, is bedoeld voor alle docenten die op vernieuwende wijze vaardigheden willen beoordelen zoals integratie, samenwerking, reflectie en kritisch denken.

Tijdens de boekpresentatie hebben de auteurs Linda de Greef, Ilja Boor, Debby Gerritsen en Jessica Rodermans een korte toelichting gegeven op ‘betekenisvol toetsen’ en de vijf bouwstenen die zij in het boek hebben geïdentificeerd. Het belang van toetsing als integraal onderdeel van leren, waarbij toetsing het leren stimuleert en gebaseerd is op de intrinsieke motivatie van studenten, werd hierbij benadrukt. 

Best Practices

Vervolgens gingen de schrijvers in gesprek met drie docenten die hun best practices deelden. Anco Lankreijer, docent aan de UvA en de VU, vertelde over de installatie die studenten tijdens het vak Big Questions in Time bouwden, waarmee zij het begrip 'tijd' op een persoonlijke manier hebben verbeeld. Roosmarijn van Woerden van de Universiteit Utrecht deelde haar inzichten over het gebruiken van een portfolio om studenten te leren reflecteren op interdisciplinaire competenties. Wendy Nuis, docent aan de Universiteit Maastricht, besprak de vijf gouden principes van samenwerking en tipt: 

Ontwerp je opdracht op zo'n manier dat studenten in een team kunnen samenwerken. Geef ze een gemeenschappelijk doel, zodat het echt een groeps-inspanning is en ze elkaar nodig hebben om tot een eindproduct te komen. Identificeer de essentiële momenten waarop je actief moet ingrijpen en het gesprek moet openen. Ondersteun en coach je studenten op het teamproces dr. Wendy Nuis


Jessica Zweers, werkzaam aan Hanzehogeschool Groningen en verkozen tot Docent van het Jaar 2021, nam het eerste exemplaar van Meaningful Assessment in Interdisciplinary Education in ontvangst. Als docent realiseert zij zich nu dat zij als student twee grote fouten maakte. Hieronder vertelt zij waarom toetsing niet het eindpunt maar slechts het begin is, en geeft zij advies aan andere docenten:

Beoordeling in ontwikkeling

Universitair docenten staan voor de uitdaging studenten te leren over de grenzen van hun eigen discipline heen te kijken en met innovatieve oplossingen te komen voor maatschappelijke uitdagingen. Net als onderwijzen en leren, is ook het beoordelen en toetsen van studenten aan verandering toe. Het handboek Meaningful Assessment in Interdisciplinary Education is verkrijgbaar bij alle grote (online) boekwinkels en te bestellen via Amsterdam University Press.