Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Sanneke Stigter (Conservering en Restauratie) en Sven Dupré (hoogleraar Geschiedenis van kunst, wetenschap en techniek) zijn geselecteerd voor het STUDIOTOPIA Art & Science Residency-programma, waarin zij zullen samenwerken met kunstenaar Ciprian Muresan in een project gericht op het verbeteren van de duurzaamheid van conservering.

Links: Ciprian Muresan | Rechtsboven: Sanneke Stigter | Rechtsonder: Sven Dupré

Hun project, dat de titel Quietly Subversive - Towards Sustainable Conservation kreeg, heeft als doel de duurzaamheid van conservering zelf te verbeteren, niet door vooruitgang in de natuurwetenschappen maar voornamelijk door een poging te doen het gedrag te veranderen van mensen in machtsposities en met verantwoordelijkheid om ons cultureel erfgoed te behouden. Dit doen de onderzoekers door methodes uit de geesteswetenschappen te combineren met die uit de sociale wetenschappen. Als je erkent dat de fysieke kenmerken van kunstwerken veranderen met het verloop van tijd en dat hun sociaal-politieke contexten dat ook doen, hoe staat dit in verhouding met de rol van conservering? Lees hieronder de abstract van het onderzoeksproject (in het Engels).

Abstract

Stigter, Dupré and Muresan will explore the steering mechanisms of museum practices and conservation strategies with the aim to enhance the conservation of our cultural heritage, eliciting better awareness about possible change in artworks from within the art (making) context. In line with Ciprian Muresan’s artistic practices, characterised as being ‘quietly subversive’, this project builds on current developments in conservation and uses ethnographic research methods to advance the discipline. In response to the challenge of sustainable conservation, and taking Muresan’s artwork as a point of departure – and return – the scholars will develop two research directions in a collaborative effort. One strand addresses the institutional mechanisms behind conservation sustainability by developing ‘inverted interviews’. A second research strand explores alternative modes of presentation beyond the artwork’s initial physical features in an experiment with alternative forms of display. 

Over STUDIOTOPIA

STUDIOTOPIA is een Europees initiatief dat transdisciplinaire innovatie poogt te inspireren door de ecologische implicaties van het Antropoceen aan te snijden. Het bestaat uit acht Europese culturele instituties: Center for Fine Arts (BOZAR) en GLUON in Brussel, Ars Electronica in Linz, Cluj Cultural Centre in Cluj, Laznia Centre for Contemporary Art in Gdansk, Onassis Cultural Centre in Athene, de Vrije Universiteit Amsterdam en Laboral in Gijon. In de STUDIOTOPIA Art & Science Residency worden kunstenaars verbonden met wetenschappers en ondersteund door een STUDIOTOPIA-partner om gezamenlijk een programma te creëren dat is aangepast op het snijvlak tussen hun individuele onderzoek en praktijk

Prof. dr. S.G.M. (Sven) Dupré

Faculteit der Geesteswetenschappen

Capaciteitsgroep Conservering en Restauratie

Dr. S. (Sanneke) Stigter

Faculteit der Geesteswetenschappen

Capaciteitsgroep Conservering en Restauratie