Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Nieuws

Faculteit Maatschappij en Gedrag

Resultaten: 1 - 50 van 146
Resultaten: 1 - 50 van 146
  • mentor en jongere
    Sociale netwerken als tegengif tegen eenzaamheid
    29 apr 2021
    Jongeren lijden psychisch zwaar onder de coronacrisis. Om hen te helpen stelt orthopedagoog Levi van Dam met internationale collega’s voor om door jongeren zelfgekozen mentoren in te zetten uit hun eigen sociale ...
  • Wetenschappers delen advies met onderwijs om vertragingen door Covid-19 tegen te gaan
    23 apr 2021
    Wetenschappers van diverse universiteiten lanceren website en eerste adviezen van het Onderwijs OMT. Het Onderwijs-OMT geeft op basis van wetenschappelijke kennis een zo goed mogelijk advies aan het onderwijs: aan ...
  • FMG-wetenschappers ontvangen bijdrage voor wetenschapscommunicatie
    22 apr 2021
    Wetenschappers van de UvA-afdelingen Pedagogische & Onderwijswetenschappen en Politicologie / Communicatiewetenschap hebben een bijdrage van ieder 10.000 euro ontvangen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van ...
  • Sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen voor kinderen kunnen effectiever
    19 apr 2021
    De laatste decennia zijn er veel trainingen verschenen om sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen te versterken. Vaak bestaan deze uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld oefeningen om de ander te begrijpen ...
  • een klas met leerkracht en kinderen
    Welke leerling raakt de leerkracht?
    13 apr 2021
    Een leerkracht kan veel plezier ervaren in het contact met leerlingen, maar ook frustratie als leerlingen de les verstoren. Onderwijswetenschapper Janneke de Ruiter onderzocht de emotionele interacties tussen ...
  • Foto: John Brussels voor Hogeschool Leiden
    Peer van der Helm benoemd tot bijzonder hoogleraar Onderwijs en zorg in het speciaal onderwijs
    2 mrt 2021
    Dr. G.H.P. (Peer) van der Helm (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Onderwijs en zorg voor leerlingen met cognitieve beperkingen en gedragsproblemen in het speciaal onderwijs, aan de Faculteit der Maatschappij- ...
  • Jonge scholier hecht niet veel belang aan democratie
    2 mrt 2021
    Hoe denken scholieren in het voortgezet onderwijs over politiek en de democratische waarden – zoals vrijheid, gelijkheid, en solidariteit – in onze rechtstaat? Het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en ...
  • jongeren in klas
    Welke rol speelt onderwijs bij burgerschapsvorming?
    10 feb 2021
    Burgerschap is de manier waarop wij deelnemen aan de maatschappij, zoals door te stemmen bij verkiezingen. In burgerschapsonderwijs oefenen leerlingen al op jonge leeftijd aan de democratie deel te nemen en met ...
  • Zijn kinderen met narcistische trekken de leiders van morgen?
    3 feb 2021
    De persoonlijkheidstrek narcisme ontstaat in de kindertijd. Zijn kinderen met narcistische trekken ook betere leiders? Onderzoek onder leiding van UvA-onderzoekers Eddie Brummelman en Barbara Nevicka toont aan dat ...
  • Moskeeonderwijs kan met gerichte aanpak bijdragen aan integratie van Turks-Nederlandse jeugd
    2 feb 2021
    Moskeeonderwijs kan de integratie van Turks-Nederlandse jeugd zowel stimuleren als belemmeren, stelt onderwijskundige Semiha Sözeri in haar promotieonderzoek. De rol van moskeeonderwijs in de integratie is ...
  • Themapagina rond de Tweede Kamerverkiezingen 2021
    25 jan 2021
    In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart, lanceert de Faculteit Maatschappij & Gedrag een themapagina die onderzoek en experts op dit thema uitlicht. Met elke week nieuwe items.
  • Hoe gaan Nederlandse gezinnen om met COVID-19?
    18 jan 2021
    Tot in ieder geval 9 februari zitten de meeste ouders met hun kinderen thuis. Hoe gingen gezinnen hier tijdens de eerste golf van de coronapandemie mee om? Onderzoekers van de vakgroep preventieve jeugdhulp en ...
  • Chris Kuiper benoemd tot bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen
    7 jan 2021
    Dr. Chris Kuiper (1961) is per 1 januari benoemd tot bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van risico- en beschermende factoren in de opvoeding van jeugdigen aan de Faculteit der Maatschappij- en ...
  • Een volgende stap in veiligheids- en risicotaxatie van kindermishandeling
    5 jan 2021
    Kindermishandeling is wereldwijd een groot probleem met ernstige gevolgen voor veel kinderen. Om kindermishandeling te stoppen en te voorkomen zijn betrouwbare en valide instrumenten voor veiligheids- en ...
  • Wetenschap en scholen werken samen aan passend onderwijs
    15 dec 2020
    Veel leerlingen in het basisonderwijs krijgen extra ondersteuning in het kader van het Passend Onderwijs. Maar hoe weet je welke ondersteuning het beste werkt? Voor scholen is deze kennis belangrijk gezien hun ...
  • Eddie Brummelman nieuw lid Jonge Akademie
    8 dec 2020
    De Jonge Akademie krijgt er tien nieuwe leden bij! Een van de nieuwe leden is UvA wetenschapper Eddie Brummelman. Alle tien zijn onderzoekers uit verschillende disciplines die zich wetenschappelijk hebben bewezen, en ...
  • 25 onderzoekers UvA en Amsterdam UMC ontvangen Veni-subsidie van NWO
    5 nov 2020
    Maar liefst 25 onderzoekers van de UvA en het Amsterdam UMC ontvangen een Veni-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De subsidie bedraagt maximaal 250.000 euro per project. De ...
  • UvA promovendus Marloes van Verseveld wint NRO-verbindingsprijs 2020 (basisonderwijs)
    29 okt 2020
    Met de NRO-verbindingsprijzen worden onderwijsprofessionals en wetenschappers in het zonnetje gezet die door toepassing van wetenschappelijke kennis in de dagelijkse lespraktijk het onderwijs in Nederland verbeteren ...
  • StudentWeetRaad verbindt student aan onderwijskundige en pedagogische praktijk
    22 sep 2020
    Welke factoren dragen bij aan de mentale gezondheid van studenten? Dit is een van de twee vraagstukken waarover de studenten van adviesbureau StudentWeetRaad van de UvA zich de komende maanden gaan buigen. Doel van ...
  • Een succesvolle aanpak in de jeugdhulp
    15 sep 2020
    JIM, Jouw Ingebrachte Mentor, is een aanpak die jongeren helpt door hen te vragen een mentor uit het eigen netwerk te kiezen. UvA orthopedagoog Levi van Dam en systeemtherapeut Suzanne de Ruig brengen het onderzoek ...
  • schoolbord met de tekst Never Give Up
    Half miljoen voor onderzoek naar veerkracht van scholen in de coronacrisis
    10 sep 2020
    De coronacrisis betekende ook voor scholen dat ze zich razendsnel moesten aanpassen aan onvoorziene omstandigheden. Hoe veerkrachtig reageerden de scholen en hoe kunnen ze hun veerkracht verder vergroten? Dat is het ...
  • Huidige instrumenten meten ‘skills’ van leerlingen onvoldoende
    21 aug 2020
    Om op het werk, in de samenleving en privé goed te functioneren hebben we kennis, houdingen en vaardigheden nodig, zogenaamde skills. Maar hoe ontwikkel je die? Kun je die op school leren? Om hier antwoord op te ...
  • Expertisecentrum moet jeugdzorg effectiever maken
    10 aug 2020
    In de jeugdzorg zijn te veel interventies gebaseerd op “gevoel” in plaats van op wetenschappelijke kennis. Het expertisecentrum Fortho, dat is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, wil daar verandering in ...
  • Complimenteren we elkaar genoeg of soms juist te veel?
    23 jul 2020
    De Westerse samenleving lijkt overtuigd van het nut van complimenten. We nemen aan dat als we mensen positieve feedback geven, we hen motiveren, hun zelfwaardering opkrikken en de onderlinge band versterken. Maar is ...
  • De impact van corona op jongeren
    25 jun 2020
    In samenwerking met het RIVM spraken UvA onderzoekers met 35 jongeren tussen de 16 en 24 jaar over de effecten van Corona. Wat is de impact geweest van de lockdown? Hoe denken de jongeren over de versoepelingen die ...
  • Minne Fekkes, bijzonder hoogleraar Sociale vaardigheden en weerbaarheid
    6 mei 2020
    Dr. M. Fekkes (1971) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale vaardigheden en weerbaarheid aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ...
  • Hoe gaan jongeren om met ‘social distancing’?
    1 apr 2020
    Hoe kijken jongeren aan tegen het beleid van ‘social distancing’ en wat doet het met hen? Orthopedagoog Levi van Dam deelt de resultaten van onderzoek uit Duitsland, Italië en China, en start ook zelf een onderzoek ...
  • Welke impact hebben de coronamaatregelen op onderwijs(on)gelijkheid?
    26 mrt 2020
    Om het coronavirus in te dammen, sloten de Nederlandse scholen de deuren. Ook de eindtoets voor groep 8 en het centraal eindexamen zijn uitgevallen. Welke impact hebben deze maatregelen mogelijk op het schoolniveau ...
  • Hoe we sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen nog beter kunnen maken
    24 mrt 2020
    We willen allemaal dat kinderen goed kunnen functioneren in sociale groepen. Voor kinderen die dit lastiger vinden, die bijvoorbeeld worden gepest of juist zelf agressief zijn, zijn er allerlei sociale ...
  • Joana da Silveira Duarte
    Joana da Silveira Duarte, bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs
    2 mrt 2020
    Dr. J. da Silveira Duarte (1977) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Wereldburgerschap en tweetalig onderwijs aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De ...
  • Mark Jordans zet de wetenschap in om psychische hulp aan kinderen in oorlogsgebieden te verbeteren
    15 jan 2020
    Het enorme psychisch lijden van kinderen in oorlogsgebieden verminderen. Dat is de missie van Mark Jordans, die onlangs werd benoemd tot bijzonder hoogleraar Global Child and Adolescent Mental Health aan de ...
  • Werk maken van gelijke kansen in onderwijs
    13 jan 2020
    Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je ze allemaal gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten beoordeelt? UvA hoogleraar Monique Volman selecteerde samen ...
  • mw. prof. dr. Monique Volman, hoogleraar FMG
    ‘Laten we ook een onderzoekende cultuur rond ons eigen onderwijs creëren’
    13 nov 2019
    Digitaal toetsen, blended learning, tussentijds toetsen: in het hoger onderwijs wordt volop geëxperimenteerd met innovaties. Maar werken ze ook, en zo ja, onder welke voorwaarden? Daar is nog nauwelijks onderzoek ...
  • Hoe houden we mensen in de stad psychisch heel?
    5 nov 2019
    Mensen die in de stad wonen, krijgen relatief vaak te maken met psychische problemen en aandoeningen zoals depressie, angst en verslaving. Meer dan 50 procent van de wereldbevolking leeft in stedelijk gebied en naar ...
  • Cartoon van een jongen en een mentor
    JIMs in jeugdhulp veelbelovend, maar wel met betrokkenheid van alle partijen
    11 okt 2019
    JIM is een nieuwe benadering in de jeugdhulp, waarbij samengewerkt wordt met natuurlijke mentoren uit het sociale netwerk van een jongere. De aanpak is ook op de lange termijn veelbelovend, maar wel onder voorwaarde ...
  • Schalkwijk, Frans, hoogleraar FMG
    Frans Schalkwijk, bijzonder hoogleraar Forensische Orthopedagogiek
    25 sep 2019
    Dr. F.W. Schalkwijk (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Forensische Orthopedagogiek, in het bijzonder van de gewetensontwikkeling, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit ...
  • Werkplaats Gelijke Onderwijskansen
    6 ton subsidie voor werkplaats Gelijke Onderwijskansen
    4 sep 2019
    De Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) ontvangt 600.000 euro subsidie van NRO voor de  Werkplaats Gelijke Onderwijskansen. In deze werkplaats gaan onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, de ...
  • Jonge man luister naar muziek
    Muziekinterventies verminderen stress
    16 jul 2019
    Stress is niet goed voor de gezondheid. Dat realiseren we ons meer en meer. Maar hoe kunnen we stress verminderen als we dagelijks met stressverhogende omstandigheden te maken hebben? Een team van wetenschappers ...
  • Orobio De Castro, Bram, hoogleraar FMG, Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen
    Bram Orobio de Castro, hoogleraar Orthopedagogiek
    12 jul 2019
    Prof. dr. B. Orobia de Castro (1970) is benoemd tot hoogleraar Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
  • Financiering uit programma Ideeëngenerator voor drie UvA-onderzoekers
    9 jul 2019
    De onderzoeksvoorstellen van drie wetenschappers van de UvA ontvangen financiering vanuit het programma Ideeëngenerator van de Nationale Wetenschapsagenda. Het gaat om de projecten van forensisch orthopedagoog ...
  • Meisje loopt angstig door stad
    De UvA investeert in interdisciplinair onderzoek naar de geestelijke gezondheid in stedelijke gebieden
    25 jun 2019
    Stedelijk wonen zit in de lift. De kenmerken van stedelijke gebieden maken het stadsleven niet alleen aantrekkelijk, maar ook veeleisender en stressvoller dan het leven in landelijke gebieden. Dit heeft een negatieve ...
  • Femke Halsema, burgemeester Amsterdam. Fotograaf Tom Feenstra, Gemeente Amsterdam
    Nu online: de tekst van de Kohnstammlezing door Femke Halsema
    19 jun 2019
    'Veilige plek voor onveilige meningen' was de titel van de Konhstammlezing die Femke Halsema op 29 maart 2019 hield. De tekst van deze lezing, waarin Halsema burgerschap en onderwijs centraal stelt, staat nu online.
  • Gelijke kansen voor alle Amsterdammers?
    17 mei 2019
    Het vraagstuk van gelijke kansen verdient meer aandacht in Amsterdam. Alleen met een integrale visie op ongelijkheid kunnen we begrijpen hoe achterstanden ontstaan, welke gevolgen ze hebben en hoe onwenselijke ...
  • Still animation movie health-square only
    De invloed van sociale omgeving en gedrag op gezondheid
    15 mei 2019
    Niet alleen biologische factoren, maar ook waar je wordt geboren, hoe je opgroeit, de omgeving waarin je woont en werkt, de keuzes die je zelf en anderen voor je maken, hebben impact op je (geestelijke) gezondheid. ...
  • Narcisme grafiek
    Hoe streven we naar gezonde zelfwaardering?
    2 mei 2019
    Narcisme is een persoonlijkheidstrek waar veel mensen mee worstelen, vooral in onze individualistische samenleving die aanzet tot zelfbewondering. Dat begint al vroeg: kinderen worden op een voetstuk gezet en moeten ...
  • Gezin
    Risicofactoren slachtofferschap seksuele kindermishandeling blijken zeer divers
    30 apr 2019
    Veel verschillende factoren spelen een rol in het risico op slachtofferschap van seksuele kindermishandeling. De meest belangrijke risicofactoren blijken betrekking te hebben op ouderkenmerken, gezinskenmerken en ...
  • Ouders met kind - Seth Reese
    Sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijkt voorspelbaar
    30 apr 2019
    De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 4,5 jaar laat zich gedeeltelijk voorspellen op basis van de zogeheten mind-mindedness die de ouders in de eerste 2,5 jaar in de omgang met hun kind aan de dag ...
  • merkbeeld ILO
    UvA zet zich in voor terugdringing Amsterdams lerarentekort
    30 apr 2019
    De Lerarenopleidingen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) zetten zich samen met andere lerarenopleidingen in Amsterdam, vertegenwoordigers uit het onderwijs en de gemeente Amsterdam in om het lerarentekort in ...
  • Baby houdt vinger vast van volwassene
    Ouders en ‘slim bedje’ kunnen baby troosten met sensorische stimuli
    25 apr 2019
    Hoe kunnen ouders hun huilende baby het beste troosten? Een combinatie van sensorische stimuli – in de vorm van inbakeren, geluid maken en bewegen – kan helpen, blijkt uit een nieuwe studie van SEIN, expertisecentrum ...
  • Bos, Henny, hoogleraar FMG, Sexual and Gender diversity in Families and Youth
    Seksuologie-prijs voor Henny Bos
    1 apr 2019
    Henny Bos, hoogleraar Sexual and gender Diversity in Families and Youth, nam afgelopen vrijdag de Van Emde Boas van Ussel Prijs  in ontvangst. Met deze prijs eert de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie elke twee ...