Het College van Bestuur heeft de algemene leiding en is verantwoordelijk voor een efficiënt bestuur van de Universiteit van Amsterdam.
De leden van het College van Bestuur worden benoemd, geschorst en ontslagen door de Raad van Toezicht van de Universiteit van Amsterdam. Het College van Bestuur bestaat uit drie leden.
Lid College van Bestuur UvA, portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering
De secretaris van de universiteit is verantwoordelijk voor beheer en regie van de beleidsagenda van het College van Bestuur en decanen, de coördinatie en de organisatie van de integrale planning en control cyclus alsmede de regie en bewaking van de projectplanning van de bestuursstaf.
De studentassessor neemt deel aan de beraadslaging over het centraal te voeren beleid aan de UvA, met een focus op onderwijs- en studentgerelateerde onderwerpen. De studentassessor woont de vergaderingen van het College van Bestuur (CvB) bij, adviseert het CvB en plaatst onderwerpen op de bestuurlijke agenda. Ze onderhoudt nauw contact met studenten binnen en buiten de medezeggenschap en vervult op die manier een scharnierfunctie tussen het bestuur en de studentengemeenschap. De studentassessor wordt door het CvB voor de duur van een jaar benoemd.
Secretaresse Geert ten Dam: Lisenka Broekman
Telefoonnummer: 020 525 2752
E-mailadres: secretariaat-voorzittercvb@uva.nl
Secretaresse Karen Maex: Loes Slenter
Telefoonnummer: 020 525 2774
E-mailadres: secretariaat-rectormagnificus@uva.nl
Secretaresse Jan Lintsen: Cora Rijks
Telefoonnummer: 020 525 6190
E-mailadres: secretariaat-lidcvb@uva.nl
Secretaresse Calluna Euving: Davinia Dekker
Telefoonnummer: 020 525 12 28
E-mailadres: secretariaat-secretaris@uva.nl
De benoeming van leden van het College van Bestuur vindt plaats op basis van profielen die de Raad van Toezicht vaststelt.
Op 8 november 2019 heeft de Raad van Toezicht met instemming van de Centrale Ondernemingsraad en Centrale Studentenraad profielen vastgesteld voor de functies van voorzitter College van Bestuur en rector magnificus, in verband met het aflopen van de eerste termijn van beide Collegeleden op 1 juni 2020.
Op 26 november 2020 heeft de Raad van Toezicht, na instemming van de Centrale Ondernemingsraad en Centrale Studentenraad, het profiel vastgesteld voor het lid van het College van Bestuur met de functie portefeuillehouder financiën en bedrijfsvoering, in verband met het aflopen van de eerste termijn van de huidige portefeuillehouder op 1 september 2021.