Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Vier onderzoekers van de UvA ontvangen een subsidie uit het onderzoeksprogramma Creatieve industrie van NWO en TNO. Het gaat om José van Dijck, Jaap Kamps, Gunter Maris en Pier Prins.

In totaal zijn 21 onderzoeksprojecten, die aansluiten bij het topsectorenbeleid van het kabinet, gehonoreerd.

Over het programma Creatieve industrie

Het doel van het programma Creatieve industrie is om wetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor de creatieve industrie, nieuwe kennis te ontwikkelen en verbindingen tot stand te brengen tussen wetenschap en praktijk. De onderzoeksprojecten die NWO en TNO financieren binnen het programma Creatieve industrie sluiten aan bij de innovatieagenda's van de zeven innovatienetwerken binnen de topsector: Next fashion, Design, Cultural heritage, CI Next, Media & ICT, Games en Built environment.

De toekenningen

App economics: succes boeken met games

Prof. dr. José van Dijck (Mediastudies) onderzoekt hoe succes-games ontstaan op mobiele platformen. Bijzondere aandacht gaat uit naar de app stores van Apple, Google en Microsoft. Bedrijven willen weten hoe je commercieel kunt scoren met mobiele games, terwijl onderzoekers willen weten wat diezelfde spellen cultureel betekenisvol maakt. Deze invalshoeken vullen elkaar aan en staan garant voor innovatief onderzoek dat waardevol zal zijn voor bedrijven, onderzoekers en het brede publiek. Consortiumpartners: Chinese University of Hong Kong, Dutch Game Garden, Massachusetts Institute of Technology, Paladin Studios, Pool Worldwide, PriceWaterhouseCoopers, Universiteit van Amsterdam.

Verkennend zoeken binnen onze parlementaire geschiedenis

Dr. ir. Jaap Kamps (Mediastudies) maakt de gedigitaliseerde Nederlandse parlementaire geschiedenis gereed voor een nieuwe manier van (onder)zoeken: verkennend zoeken. Dit kan door allerlei bronnen aan elkaar te koppelen op basis van de ankerpunten in een tekst (tijd, plaats, de spelers, de onderwerpen). De ontstane zoekomgeving verbindt de parlementaire geschiedenis met het heden, en is dus bruikbaar voor zowel historisch als journalistiek onderzoek. Consortiumpartners: Dispectu BV, Koninklijke Bibliotheek, Meertens Instituut, Nationaal Archief, Spinque BV, Tweede Kamer, Universiteit van Amsterdam.

Optimale leerwinst met educatieve spellen

Het gebruik van educatieve spellen tijdens en buiten schooltijd neemt toe. In het onderzoek gaat Prof. dr. Gunter Maris (Psychologie) ervan uit dat goede educatieve spellen de leerwinst per tijdseenheid horen te optimaliseren. Maar hoe doen we dit, en valt dit te meten? Maris doet (experimenteel) onderzoek met behulp van aangepaste versies van het populaire TuxMath computerspel.
Consortiumpartners: Cito, Oefenweb, Universiteit van Amsterdam.

De inzet van gaming om de executieve functies van kinderen met ADHD te meten

Tekorten in de ‘executieve functies’ zouden het gedrag van kinderen met ADHD (deels) kunnen verklaren; daarom is het belangrijk hier onderzoek naar te doen. De gebruikelijke manieren om dit te doen zijn voor kinderen met ADHD vaak te weinig stimulerend om hun aandacht te kunnen vasthouden. Dit leidt tot onbetrouwbare en invalide testresultaten. Prof. dr. Pier Prins (Psychologie) zet een motiverend game in om de executieve functies van kinderen met ADHD betrouwbaarder en valide te kunnen meten.
Consortiumpartners: Lucertis, Shosho, Universiteit van Amsterdam